14 augusti 2018, 08:24

Författare Ämne: Akut dator problem... (Blir galen snart)  (läst 3817 gånger)

Utloggad Rojz(Insert something)

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
  • Antal inlägg: 5400
    • Visa profil
Akut dator problem... (Blir galen snart)
« skrivet: 16 september 2015, 10:16 »
Okej... Nu börjar jag att bli galen på detta och behöver hjälp, då jag inte vet hur jag skall ta mig till väga.

1: Ofta när jag startar min dator för första gången för dagen (inte alltid) så får jag ett fel meddelande vid Boot ("CPU fan error") (Bild 1) och när jag går in i Boot menyn så ser jag inget fel med min CPU Fan (Bild 2) (Det började när jag köpte ett nytt Moderkort för ett halv år sen).

2: Jag får random blue screens eller rättare sagt "Color screens" då dem inte är blå och inte har någon text (t.ex. som i bild 3 (tagen från google)). Och jag KAN inte hitta vad som är fel. När jag, Linda och Rexxc skulle köra en BRF Mythic pug så fick jag det så jag var tvungen att starta om datorn och sedan fick jag det igen inom 5 min, men under den tiden fick jag upp ett meddelande om att mitt grafikkort strulade sen kom blue screenen. Jag har köpt ett nytt kort, men får det ännu.... Fick det som senast igår när jag körde Heroes of the Storm.... Men skype fungerade fortfarande, men när ajg körde med Linda och Rexxc så slutade allt att fungera...

Färger på "Blue Screens" eller som jag säger.. Color Screens som jag har haft är: Brun, Rosa, Grön, Cyan you name it.
« Senast ändrad: 16 september 2015, 10:44 by Rojz(Insert something) »

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
SV: Akut dator problem... (Blir galen snart)
« Svar #1 skrivet: 16 september 2015, 10:21 »
Lägger upp bildern ikväll då jag inte lyckas göra det via mobilen.

Utloggad Apochalypse

• Oh yes indeed...
  • Administratör
  • Fenimo Legend
  • *
  • Antal inlägg: 11689
  • IT Servicedesk Consultant
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 september 2015, 10:45 »
1.
Troligtvis pga en glapp kontakt eller annant issue med kabeln från CPU fläkten till CPU-Fan uttaget.
Vad den larmar om är att den inte känner av CPU fläkten.

2.
Låter som ett issue med grafikkortet och / eller drivrutinerna.
Men du kan ha samma problem som jag har...

Jag får också till och från att grafikdrivrutinerna har slutat att fungera. (allt hänger sig, kan höra film/musik/spel i ljud att allt fortsätter) Ibland så klarar det av att starta om drivrutinerna själv, andra gånger måste jag starta om datorn också.
Trodde det var mitt kort också, men har relativt nyligen bytt kort och har också kvar problemet.
I och med windows 10 så nyinstallerad jag datorn och har kvar problemet.
Så för min del är det troligtvis mitt moderkort som har ett issue och behöver bytas ut... (Suck...)

Om du har samma problem som jag; så kan issue #1 och #2 faktiskt vara samma issue. Ett trasigt moderkort.

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 september 2015, 10:46 »
Saken är att jag har ett nytt moderkort och processor. Men dessa problem började när jag fixade dem.

Bilder uppe nu btw.

Utloggad Apochalypse

• Oh yes indeed...
  • Administratör
  • Fenimo Legend
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 september 2015, 10:52 »
Lägger upp bildern ikväll då jag inte lyckas göra det via mobilen.
Bilderna kom upp nu...

Intressanta är dock att jag ser att även du har ett ASUS moderkort...
Jag sitter på ett ASUS P67 Sabertooth... Och du ser ut att sitta på ett A-z97-a kort.

Men ja, tror som sagt det kan vara moderkorter som bråkar.

Utloggad Apochalypse

• Oh yes indeed...
  • Administratör
  • Fenimo Legend
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 16 september 2015, 10:53 »
Saken är att jag har ett nytt moderkort och processor. Men dessa problem började när jag fixade dem.

Bilder uppe nu btw.
Så problemen började när du fixade ett nytt moderkort?

Isf. låter det som att moderkortet kan vara DOA.
Hur länge sen fixade du det?

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 september 2015, 10:55 »
Halvår tror jag. Men funderar lite på att det kan vara mitt RAM-Minne också då jag köpte ett Packet till moderkortet som innehöll: Moderkortet, Processor och Ram-minnen. I min dator atm har jag moderkortet och Processorn, men inte ram-minnen då mina var snabbare men lite stora, men kan vara så att dem inte fungerar till mitt moderkort? Samt att min prot har min gamla dator, med moderkort och allt, men sätter jag i dem minnerna i den så vägrar den att starta (han kör atm med dem jag fick i packet).
« Senast ändrad: 16 september 2015, 10:58 by Rojz(Insert something) »

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 september 2015, 11:02 »
« Senast ändrad: 16 september 2015, 11:11 by Rojz(Insert something) »

Utloggad Zypher

• Medlem
  • General
  • *
  • Antal inlägg: 1475
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 16 september 2015, 15:52 »
Brukar alltid ha som regel att testa RAM-minnena innan jag börjar felsöka resten. För ett fel på minnena kan ge vilka symtom som helst, tillexempel dem du har beskrivit rojz.

Börja med att testa dem.
Jag beukar alltid använda http://www.memtest.org/#downiso för att testa ram minnen.
Du kommer behöva bränna ut filen på cd eller lägga iso filen på ett bootbart usb minne.
Låt programmet göra några cykler för att vara extra säker på att det inte fanns något fel.

Berätta om du fick några felmeddelande eller problem :)

Utloggad Gieffit

• Social
  • First Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 398
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 17 september 2015, 10:05 »
Jag gissar på att fel 1 är att din fläkt inte har fläktstyrning eller att den är inkopplad med sin elkontakt på en connector som inte är avsedd för CPU fan. båda dessa ger CPU fan error utan att det är något fel på fläkten.

Grafikdrivrutins problemet "nvidia geforce driver stopped responding and has been restarted" (typ nått sånt) har jag haft en längre tid i både win 8 och nu på sistone i win 10. ibland fpslaggade det i wow och man fick starta om.

Efter lite googlande hittade jag att många haft liknande problem i andra spel och att det försvunnit när de avinstallerat "Nvidia Geforce Experience" forumtrådarna tyder på att det verkar ha hjälpt i ungefär 50% av fallen med relaterade problem. Jag har inte haft något strul med grafikdrivrutinen efter att jag avinstallerade den skiten, så jag hade kanske tur eller oxå ropar jag "hej" för tidigt...

Utloggad Apochalypse

• Oh yes indeed...
  • Administratör
  • Fenimo Legend
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 17 september 2015, 11:04 »
Jag gissar på att fel 1 är att din fläkt inte har fläktstyrning eller att den är inkopplad med sin elkontakt på en connector som inte är avsedd för CPU fan. båda dessa ger CPU fan error utan att det är något fel på fläkten.

Grafikdrivrutins problemet "nvidia geforce driver stopped responding and has been restarted" (typ nått sånt) har jag haft en längre tid i både win 8 och nu på sistone i win 10. ibland fpslaggade det i wow och man fick starta om.

Efter lite googlande hittade jag att många haft liknande problem i andra spel och att det försvunnit när de avinstallerat "Nvidia Geforce Experience" forumtrådarna tyder på att det verkar ha hjälpt i ungefär 50% av fallen med relaterade problem. Jag har inte haft något strul med grafikdrivrutinen efter att jag avinstallerade den skiten, så jag hade kanske tur eller oxå ropar jag "hej" för tidigt...
Du ser att den är rätt inkopplad från bilden från BIOS setupen då du har ett värde på CPU fan.
Således är det troligare att kontakten isf är glapp på.

Att fläkten inte är PWM styrd (fläkstyrning) är inte ett krav, allt den mäter är om det finns en fläkt där eller inte.
fläktstyrningen är bara till för att kunna reglera antalet varv den snurrar / minut.
Meddelandet CPU fan error dyker upp helt enkelt om det inte får en signal på pin 3 i connectorn. (se bild)
PWM fläktar har 4 kontakter, där den då använder sig av pin 4 också för att styra varvtalen.

Ang drivrutinerna, så har jag provat att avinstallera Experience också, får se om det ger någon skillnad.

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 september 2015, 20:51 »
Jag fick nyss "Grafikkorts drivrutinerna har slutat att fungera" Så har provat avinstallera Experience.

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2015, 12:14 »
Brukar alltid ha som regel att testa RAM-minnena innan jag börjar felsöka resten. För ett fel på minnena kan ge vilka symtom som helst, tillexempel dem du har beskrivit rojz.

Börja med att testa dem.
Jag beukar alltid använda http://www.memtest.org/#downiso för att testa ram minnen.
Du kommer behöva bränna ut filen på cd eller lägga iso filen på ett bootbart usb minne.
Låt programmet göra några cykler för att vara extra säker på att det inte fanns något fel.

Berätta om du fick några felmeddelande eller problem :)
Får inte denna att fungera... Fick 3 st Colorscreens igår och nu MÅSTE jag se vad det är för fel.... SÅ IRRITERANDE!

Utloggad Zypher

• Medlem
  • General
  • *
  • Antal inlägg: 1475
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2015, 16:21 »
Vilken del är det som inte fungerar??
Att göra om ett usb minne till en bootbar enhet ??

• Officer
  • Champion of Fenimo
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2015, 17:21 »
Vilken är det jag skall använda om jag använder ett USB? Provat med både ZiP och Gz.

WoW Guild Rankings